Handikapp för ridtravare = Ridtravarförbundet

Som många här vet så äger jag en ridtravare. Och för ridsporten här i Sverige finns det ett förbund: Svenska Ridsportsförbundet. Men för oss med ridtravare finns det ett eget förbund: Ridtravarförbundet.

Det är ju kul att ridtravarna som inte är så omtyckta har ett eget förbund med aktiviteter osv.


Men det som jag vill ta upp är deras "TR" och tävlingar. De har nämligen egna dressyrprogram och regler för tävlingar. Jag menar, varför ska det behöva vara så? Ska ridtravarna ha ett handikapp för att de blev födda som travhästar? De är väl jävligt dumt att nedvärdera hästarna och deras förmåga.


Jag skulle personligen aldrig bli glad om jag vann en tävling som är förenklad för att jag har en speciell hästras. Det ska väl va med lika vilkor här i världen? Detta drar ju linjer till frågorna om att utbilda en ridtravare. Vissa har sina små handikapp ang. det med. "Det är ju en ridtravare därför..." och tusen orsaker. Jag menar, utbilda din ridtravare som vilken ridhäst som helst. Visst att ridtravaren har lite svårare med saker som galoppen, men träna träna träna och lär den, den kan det precis som vilken häst som helst. Det är som vi alla suger på att rita och måla när vi är små, men ju mer vi tränar, desto bättre blir vi.


Nej, jag ogillar Ridtravarförbundet pga. deras "handikapp" för ridtravarna. Låt alla ha samma regler!

Det finns redan program som Svenska Ridsportsförbundet har gjort (detta var vad jag minns för många år sedan, men finns säkert i arkiven och det finns många tävlingar runt om där det finns dressyrprogram som inte innehåller galopp för dem som har det svårt med det men ändå vill tävla innan hästen är helt utbildad med galoppen), så varför kan inte Ridtravarförbundet samarbeta med Svenska Ridsportsförbundet när det gäller TR och dressyrprogram, då kan de säkert ta del utav de dressyrprogram som ej innehåller galopp.


Annars är det kul med ett förbund för Ridtravarna, precis som det finns för Fjordhästar/Shettisar osv. Men lägg av med handikappet det är bara skrattretande roligt när man tänker efter, och då är det nog inge att skryta om att ridtravare kan när de vinner en sån tävling.

 

Texten är skriven av stockholmsjenna.

Bilden på mig o Lillis är tagen förra vintern.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0