Problem - häst som inte vågar hoppa

Tänkte ta hästar som inte vågar hoppa som första problem.

Jag hade de problemet med Lillis förut. Hon är sån att om man tvekar lite (då menar jag lite) så hoppar hon inte.
Men förut så vlle hon inte hoppa alls hon tyckte de va jätte läskigt! Men då kan man göra som jag gjorde!

Jag tog o börja om helt från början! Som om hon aldrig hade hoppat förut. Tog altså och började med bara bommar på marken. Sen så gjorde jag inte det så ofta heller! MAX en gång i veckan! för att hon inte skulle tycka det blev långtråkigt, men körde inte ens alltid riktigt så ofta heller. Sen så fick jag ju ta och bara höja bommarna lite o sen högre och högre. Men jag tog ALLTID allt på hästens villkor! Och oxå inte gå för fort fram även om hästen kke vill men så att man inte av nån anledning hamnar på ruta 1 igen. Jag tycker det är viktigt att hästen känner sig trygg med allt och därför ska man inte gå för fort fram.
Sen får man inte heller bli arg om hästen inte hoppar för då blir hästen oxå arg o gör tvärtom mot de man säger o allt blir bara skit! Jag hade ett väldigt problem med mitt humör förut o jag märkte direkt de på hästen så jag fick ta tag i de och lugna ner mig o sen dess har Lillis blivit mycke lugnare!

Men dom viktigaste sakerna och tänka på nu:
-Inte bli arg på hästen
-Ta det lugnt o låt de ta tid
-Ta ALLT på hästens villkor!

Om hästen ändå inte vill hoppa så borde man kolla upp det! De kan va att den har nån skada som inte syns, ta hem en kiropraktor eller nån som kan kolla på det. Alltid bäst att vara på den säkra sidan.


Mitt och Lillis svanhopp i vintras;)

Kommentarer
Postat av: Lisa

antingen så är den skadad elr så vill den inte hoppa och då som sagt får man acceptera det o kke göra något annat för hästen kke inte vill (de glömde du) sen så kke den är envis o den är inte skadad vad gör man då o den fortfarande inte vill hoppa hur många gånger man en börjar på ruta 1 vad gör man då ? ska man ta hjälp ? om de inte går då?den kke inte vill hoppa vanliga hinder då får man ju hoppa skogs hinder men om sen vill tävla VAD GÖR MAN DÅ?

2011-04-28 @ 19:13:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0