Min tid med Lillis del 1

Tänkte berätta min och Lillis historia för er nu, från den dagen när vi köpte henne till den dagen hon fick somna in.
 
Den 30 maj 2009 så vaknade jag överlycklig på morgonen, jag visste att på eftermiddagen skulle vi sätta oss i bilen och åka till Eskilstuna och titta på en häst. Jag trippade på tå hela dagen och bara väntade på att tiden skulle gå! 
Sen på eftermiddagen så satte vi oss i bilen och började åka, vi hade då med oss transport för om vi skulle bestämma oss för att ta henne så skulle vi ta med henne på en gång.
 
Väl framme så möts vi av ett rangligt varmblodssto på 5 år som var väldigt mager! Hon hade knappt några muskler och var så mager att man kunde räkna varenda revben på henne! Trots att hon bara var 5 år så stog hon och sov i stallgången när det var massa folk som sprang runt där. När jag provred henne så skrittade jag bara, hon orkade ju inte trava! När vi kom till stallet så stog vi en stund och funderade och jag sa att jag verkligen ville ha henne, de var någott med henne som jag fastnade för +att hon var så mager så vi ville bara få henne därifrån! Trots att hon var så mager och allt så begärde dom 7000kr för henne och vägrade att gå ner i pris, så vi bestämmde oss för att köpa henne trots överpris. 
 
Men när vi skulle lasta henne så märkte vi ett probelm, hon vägrade att gå in i transporten! Och trots att hon knappt hade några krafter så orkade hon kämpa emot i över 2 timmar! Jag fattar inte varifrån hon fick dom krafterna! Väl inne i transporten så stog hon sen som en filbunke! 
 
Hemma på gården så hann vi inte mer än att öppna transporten innan hon slet sig och trava iväg. Efter en liten stund så fick mamma tag på henne och vi släppte ut henne i hegen i väntan på att hennes nya kompis skulle komma (Timo som kom en halvtimme efter henne) men hon stog inte länge i den hagen innan hon sprang till skogs... Så jag mamma och grannen Marika gick ut i skogen och började leta! Tillslut hittade jag och Marika henne på en liten äng ute i skogen, hon ville först inte låta oss komma nära men efter en stund fick Marika tag på henne. Så vi gick tillbaka med henne till den nya ladugården som då var vårat stall. Då hade Timo redan kommit och stog i sin box så jag ställde in henne i boxen bredvid. 
Timo vart jätte intresserad av Lillis och ville lukta på henne men då stog hon bara i andra änden av boxen och gav honom inte ens en blick men när han började äta så smög hon fram och kollade in i hans box och försökte lukta på honom men så fort han reagera och  vände sig mot henne eller nå så låtsades hon som att hon inte såg honom.
 
Dagen efter när dom gick i hagen så märkte man att dom bara kom närmre och närmre varann! Var så kul att se att dom trivdes ihop! Och självklart så började Lillis brunsta dirrekt!
 
Timo och Lillis första dagen dom stog ute tillsammans:
Lillis samma dag som bilden ovan.
 
När hon stått hos oss ett litet tag och fått mycket mat så märkte vi att hon var fylld med energi och vart mycket piggare och gladare! Så jag bestämde mig för att testa att rida henne. Så jag gjorde iårdning henne och pappa följde med ut och gick för säkerhetsskull. Skrittade i stort sätt bara den turen, tror jag ttestade på att trava någon gång och då insåg jag att jag hade något att jobba med! För trots att hon var så lätt i mun så så fort hon fick trava så fick man knappt stop på henne och hon bara travade snabbare och snabbare. Men efter ett tags träning så började hon lugna ner sig massor. 
Andra gången jag red henne på gården, dålig bild
men kolla halsen liksom!  hur tunn som helst!
 
Fortsättning följer...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0