Svar på kommentar

Sandra Om: Åsiktsinlägg
                                                                          

Jag kallar inte folk för djurplågare utan däremot är de ofta okunniga. Jag vet inte om du menar aachengrimman när du talar om nosgrimma men många ser den som en form av djurplågeri. Skulle du själv vilja ha något i munnen som skaver/känns obehagligt och kanske t o m gör ont, och få munnen ihopdragen så du inte kan öppna den? Oftast är en gapande häst relaterat med bettet, men istället för att byta bett, sätter man på en aachen och poff! så är problemet borta. Snällt mot hästen? NEJ om du frågar mig. Vad det gäller pessoabett är det samma sak där. Folk vet inte dess egentliga inverkan och skadar på så viss hästen. Till 99% används det på heta hästar som dess ryttare inte klarar av att hålla. De bromsar med handen och ju mer hästen drar, desto hårdare drar de, när de drar vill hästen dra upp huvudet, men då får de ett tryck i nacken, som säger att de ska sänka huvudet. Det drar i munnen och trycker i nacken? Vad händer, hästen vill försöka springa bort ifrån det obehagliga= de drar mer. Det finns hästar och människor som trivs och kan ridas med pessoa, men anledningen till att bettet idag är svartlistat är för att det missbrukats så mkt. Pessoa själv vill inte längre förknippas med bettet. Så illa är det. Inget illa ment nu men westernsadeln du säljer på hästnet finns att köpa ny på Börjes för 1950:-Så tyvärr är nog 4500:- en ganska rejalt överpris.


SVAR: Det är ju klart, jag menar dock att när man kallar folk för djurplågare när dom vet hur man använder och kan använda t ex. pessoa..
Själklart så försvarar jag inte dom som inte kan använda så att hästen tar skada men som sagt jag menar dom som kan använda t ex. pessoa.

Ja men det beror ju helt på vad det är för sadel... Finns ju engelska sadlar som kostar 1000kr och sen finns det dom som kostar 20 000... jag skulle ju kunna sälja den för 1000 kr oxå men den är värd mycket mer än det.. Det beror ju helt och hållet på vad det är för sorts westernsadel och hur bra kvalitet det är osv. precis som med engelska sadlar.... Den på börjes är oxå väldigt lik min men det är ingen sån...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0