Varför just Tura?

Varför valde jag just Tura? Vad va de som fick mig att falla för henne? Hur hittade jag denna skönhet?
 
Jo det var såhär att jag hade letat häst redan ett bra tag innan jag tog bort Lillis då jag nånstans i bakhuvet visste att det skulle sluta så. Jag letade länge men hittade ingen bra i rätt prisklass! Jag var även iväg och provred en häst som skulle lämnas ut på foder för ev senare köp. Det var en vacker skäck som dom sa reds i western.. Men när vi kom dit så red hon inte wester, hon satt jätte sppänd i sadeln med martigal och hur korta tyglar som helst! Hästen gick med huvet högt och spände sig jätte mycket, sen hoppade jag upp och gav den direkt längre tyglar och satt och slappnade av, då sänkte sig hästen direkt och vart mycket lugnare. DOck tog vi inte denna häst då den var lite för stor för mig och jag hade nog inte klarat av den. Men jag måste säga att den var riktigt fin!
 
Sen ringde vi på lite olika hästar, nån quarter och ett varmblod som vi var jätte nära att åka och titta på men de vart inget. Sen hittade vi en 3 åring irish cob som var jätte fin och rider i alla gångarter och riden i westernstil, tyvärr så var de någon annan som hade hunnit före. Till sist så bestämde jag mig för att ringa på ett haflingersto som jag sett annonsen på 100 gånger men pga exem och att den var nere i skåne så hade jag inte brytt mig så mcket även om den var western riden. Men tillslut så ringde vi och skulle bestämma dag när vi skulle åka ner och titta men då så var mamma ledig en dag och satt och tittade på annonser när jag var i skolan och såg en annons på en nordsvensk. Hon ringde dirrekt (ca en timme efter annonsen kom ut) och bestämmde att vi skulle åka och titta på den samma dag, så hon ringde mig när jag var i skolan och sa de, jag vart självklart glad men jag hade redan förälskat mig lite i haflingern vid namn Gin. 
Men vi åkte och tittade och hon var ju så vacker! Jag provred (lite på en grusväg då dom inte hade någon annan stans där man kunde rida.
Annonsbilden
 
Hon gick då som turridningshäst och var inte van vid att ridas ensam! hon såg spöken överallt! Bara hoppade och skuttade och höll på. Men det var nånting där, nånring jag gillade med henne, även om jag tänkte massa på Gin. Men vi bestämde oss för att ta hem henne och ta hem kiropraktor och veterinär som skulle komma och titta på henne innan vi bestämmde oss. Och på vägen hem med Tura bakom bilen så vart jag bara mer och mer förälskad! Och dagen eftger att hon kommit så stack jag ut och red på henne och även om det var ett helt nytt ställe var hon hur lugn som helst! Hon tittade inte ens upp när en lastbil åkte förbi i världens fart och tvärnitade några meter bort! 
Det var en helt annan häst!
 
Kiropraktorn kom och kollade på henne och sa att hon var en sån häst som hon själv skulle vilja ha och sa att det inte var några som helst fel förutom några små låsningar som alla hästar får då och då! Så där var det grönt ljus, nu väntade vi bara på besiktningen! Jag var så sjukt spänd! Och när Helena och och besiktade henne så gick hon igenom henne så nogrant hon bara kunde eftersom att hon vet vilken otur vi haft med hästarna och hon gick igenom besiktningen utan några som helst anmärkningar! Jag var så glad! Jag hade en sagohäst!
 
I väntan på Helena.
 
Och här står jag idag och ångrar inte att jag köpte henne för 5 öre!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0