Det här med täcken

Fryser verkligen hästarna eller är det bara vi? Ska jag vara ärlig så är det vi som fryser. Sen beror det ju självklart på, har du en häst som gått hela hösten med täcke kan du ju inte plocka av de i slutet på november. 

Jag har egentligen helst mina hästar utan täcke. Det är naturligast för dom. Men nu har jag valt att täcka Lalle eftersom att hon ska vara under hård träning i vinter och jag inte vill att hon ska få världens björnpäls att svettas i. 

När en häst fryser fäller dom upp pälsen för att hålla värmen, sätter du ett täcke på en häst trycker du till hårsäckarna på hästen vilket gör att den inte kan resa pälsen. Detta i sin tur gör att hästen fryser mer. Har en häst sen haft täcke hela livet kan det ta väldigt lång tid innan dom kan resa pälsen igen. Men så är fallet. Så jag undviker egentligen täcken i största mån. Men har nu valt att täcka Lalle av mina ovan nämnda skäl. 

Vad är era tankar kring detta med täcken?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0