Känguru

Lalle under dagens ridpass kan nog sammanfattas som hysterisk känguru... 
 
Broms fanns inte på henne idag. Jag böjde lite på henne och gjorde skänkelvikningar för att vänja henne vid skänkel. Hon var sån idag att man inte kan lägga på sporre utan att hon for iväg och vid skänkelvikningar så lägger du på skänkel samtidigt som hästen bromsar sig själv med sidvärtesrörelserna. Sen började vi trava och gjorde en massa avsaktningar. Där med hopp, studs och oj nu for vi iväg i 310 undan högenskänkeln...
 
Efter mycket diskussioner om livet började vi galoppera, eller ja vi började med avsaktningar där med, efter en stund så tänkte jag att jag låter henne rulla lite i galopp.. Jo men hej du! Det gick snabbare och snabbare för att rätt vad det är hoppa upp i luften, studsa eller kasta sig åt sida. Så vi fortsatte med avsaktningar och tillslut så Lyckades vi komma överens så vi kunde rulla lite i galoppen åt båda hållen. 
 
Avslutade med att trava av henne på halvlång tygel. 
 
I både trav och galopp var hon sån att om jag bara bara red rakt fram eller på volt så gick det snabbare och snabbare tills hon tillslut vart tillräckligt förbannad på mig för att jag försökte dämpa tempot och hon kastade sig i luften eller något. Efter 3 veckor utan att jag jobbat henne ordentligt och krävt något av henne så tyckte hon inte att jag kunde börja kräva nu. Så nu är det bara upp och nöta grunder och få in grundlydnaden på henne igen så att det går att rida min lilla mupp. Efter passet skrittade vi av en liten sväng i skogen, tycker det är roligare än att skritta varv på varv på ridbanan!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0