Monday morning

God morgon!
 
Vilket underbart väder vi har idag! Så underbart att våren äntligen är här. Om det fortsätter såhär och det ser även ut som att det ska göra det, så får hästarna börja sova ute i veckan. Är det någon av er som har koll på när dom får gå ut? Många diskuterar datum, vet ej om det varit datum tidigare men så länge jag kan minnas har det varit så att när medeltemperaturen på dygnet är minst 5 grader i 5 dagar (alltså då det börjar växa) får hästarna gå ut. Samma gäller på hösten fast år motsatt håll. När medeltemperaturen på dygnet är under 5 grader (när grönskan stannar upp) så måste dom gå in om dom inte har vindskydd.
 
Nog om det. Hade utsläpp imorse. Så härligt att få starta dagen med att pussa på mina hästar i detta underbara väder. Tura var inte ett dugg stel imorse heller så det bådar gott. Efter att ha tagit ut hästarna var jag och såg till lammen som föddes igår. Tackan ville inte riktigt ta dom till sig igår och den ena ville inte äta alls så mot fick kämpa med den i flera timmar igår. Men imorse mådde alla bra och åt. Det att så underbart att få vara med och se dessa små bebisar växa upp. Så i år vart det totalt tre lamm, två tackor och en bagge. 
 
Idag ska hästarna ridas, måste boka tid hos veterinären för Lalles vaccinering och så ska jag iväg till Örebro en sväng på eftermiddagen tror jag. 
 
Ha en underbar dag i detta underbara väder!
 
 Lammen som föddes igår
 
Det första lamemt som nu är lite mer än en vecka gammal.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0